Professionalisering

Opleiders en instituten hebben per januari 2013 officieel een Landelijk Plan Scholing en Toetsing Huisartsopleiders. 

 

Binnen de huisartsopleiding is jarenlange ervaring met scholing van opleiders. Opleiden is een vak apart, waarvoor een gerichte opleiding nodig is. Het Landelijk Plan Scholing en Toetsing Huisartsopleiders is een gezamenlijk product van de acht opleidingsinstituten en opleiders, waarin zij uitwerken wat in ieder geval aan de orde moet komen in de scholing van opleiders en aan welke gezamenlijke uitgangspunten de lokale scholingsprogramma’s voldoen.

 

Thema's

De instituten streven naar scholing die je zo goed mogelijk ondersteunt in je rol als opleider en direct toepasbaar is in de eigen praktijk. Daarom koppelen zij hun scholing aan de verschillende activiteiten die je als opleider uitvoert. In het scholingsplan zijn zes thema’s onderscheiden die overeenkomen met de hoofdactiviteiten van opleiders (zie hieronder). Binnen deze thema’s is aandacht voor specifieke activiteiten (cursief gedrukt):

 

Scholingsthema’s

 

  1. Eigen expertise overdragen
    Instructie geven - Voordoen - Expliciet verwoorden van onderliggende denkprocessen en reflecties
  2. Een leeromgeving van de praktijk maken
    Organisatorische aanpassingen - Afstemming binnen het team - Afspraken met de aios - gevarieerd patiëntenaanbod - Veilig feedback geven en ontvangen
  3. Inhoudelijk begeleiden
    Observeren - Leergesprekken voeren - Feedback geven - Feedforward geven
  4. Toetsen en beoordelen van de aios
    Observeren - Toetsen en beoordelen m.b.v. beschikbare instrumenten en overige bronnen
  5. Begeleiden van het leerproces van de aios
    Volgen en sturen van het leerproces m.b.v. portfolio, IOP, leerwerkplan en overige bronnen
  6. Persoonsgericht begeleiden 
    Voeren van persoonsgericht leergesprek - Begeleiden bij ontwikkelen professionele identiteit - Begeleiding afstemmen op persoonlijke stijl aios

 

Scholing is actief en praktisch, door uit te gaan van de activiteiten die je als opleider uitvoert. In de bijeenkomsten wordt aandacht besteed aan onderliggende theorieën en is er veel gelegenheid tot oefenen en ontvangen van persoonlijke feedback. Feedback krijg je van docenten, collega opleiders en aios, op basis van oefeningen in de bijeenkomsten zelf en opdrachten die je in de eigen opleidingspraktijk uitvoert. Oefeningen en opdrachten hebben een opklimmende moeilijkheidsgraad. In het scholingsplan is uitgewerkt wat aandachtspunten zijn voor respectievelijk beginnende, gevorderde en ervaren opleiders. 

 

Het scholingstraject van de opleider is competentiegericht van opzet, naar analogie van de opleiding van de aios. Je raakt hierdoor als opleider vertrouwd met deze manier van leren en opleiden - bijvoorbeeld door zelf eens een IOP op te stellen. In voortgangsgesprekken wordt stilgestaan bij de vorderingen en worden persoonlijke leerdoelen geformuleerd en praktische afspraken gemaakt. Feedback van de opleider aan het instituut is natuurlijk onderdeel van het gesprek.

 

Suggesties?

Het Landelijk Plan Scholing en Toetsing Huisartsopleiders is in eerste instantie bedoeld als hulpmiddel voor stafleden die betrokken zijn bij de opleiding van opleiders. Het plan wordt van tijd tot tijd aangepast door de gebruikers ervan. Suggesties? Geef ze ons door!

 

pdfHet volledige plan is hier te downloaden.

 

Contact

Rien van Hemert 
Coördinator Kwaliteit Opleidingspraktijken

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. 


Mirjam Nijveldt 

Onderwijskundige, Huisartsopleiding Nederland

Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.