Diversiteit en inclusie

Diversiteit is een essentieel onderdeel binnen het landelijk opleidingsplan van de huisartsopleiding. Een diverse beroepsgroep zorgt voor betere zorg aan een brede patiëntenpopulatie. Daarom zet de huisartsopleiding zich actief in voor meer representatie binnen de opleiding. Ontdek hier hoe wij dit aanpakken.

Totstandkoming opleidingsplan

Het nieuwe landelijk opleidingsplan (2024) speelt in op maatschappelijke ontwikkelingen en het belang van een diverse huisartsenberoepsgroep in de breedste zin van het woord. Daarom zijn bij de totstandkoming van het landelijk opleidingsplan de perspectieven meegenomen van aios, opleiders en docenten met diverse achtergronden. Door rekening te houden met verschillen in etniciteit, leeftijd, gender, seksuele oriëntatie, neurodivergentie en opleidingsinstituut, is er een opleiding die écht voor en door aios is.

Inhoud opleidingsplan

Het opleidingsplan (pagina 8) benadrukt dat de opleiding huisartsen wil opleiden die bekwaam zijn om zorg te verlenen aan een diverse populatie. Diversiteit binnen de beroepsgroep is daarbij belangrijk omdat dit ruimte biedt aan verschillende perspectieven op zorgverlening. Hierdoor sluit de zorg beter aan bij de behoeften van onze diverse samenleving en wordt de kwaliteit ervan versterkt.

Leerklimaat

Hoofdstuk 2 beschrijft dat de opleiding actief wil werken aan een inclusief leer- en werkklimaat. Met nadruk op een lerende houding en flexibiliteit, spelen we in op maatschappelijke ontwikkelingen. Naast aandacht voor inhoudelijke kennis, stimuleren we aios – in al hun diversiteit – om hun unieke professionele identiteit als huisarts te ontwikkelen.

Opleidingspraktijk

Aios brengen 80% van hun opleidingstijd door in de huisartspraktijk. Een inclusieve leer- en werkomgeving is daarbij essentieel, zowel binnen het opleidingsinstituut als in de opleidingspraktijken. Wij streven naar een zo divers mogelijke representatie onder opleiders, en docenten. Daarnaast volgen zij allen trainingen om hun biases te herkennen en discriminatie op de werkvloer effectief aan te pakken.

Rolmodellen en kennisnetwerken

Dankzij de samenwerking binnen de driehoek aios–opleider–docent, in combinatie met de betrokken kennisnetwerken, zijn er rolmodellen vanuit diverse richtingen beschikbaar om aios te begeleiden. Deze diversiteit biedt ruimte voor aios om hun professionele identiteit op hun eigen en authentieke manier te ontwikkelen.

Interventies gericht op diversiteit en inclusief opleiden

Bovenop de aandacht in het curriculum voor inclusief opleiden, worden momenteel interventies geïmplementeerd om diversiteit en inclusie verder in te bedden, zoals:

  • DEI-ambassadeurs. De 7 huisartsopleidingen zetten in al hun teams DEI-ambassadeurs (Diversity, Equity, and Inclusion) in. Deze ambassadeurs bewaken en bevorderen de inhoudelijke kennis en de uitvoering van het beleid voor inclusief opleiden.
  • Inspraak. Aios uit minderheidsgroepen krijgen meer inspraak in hun curriculum via rondetafelgesprekken tijdens de lunch.
  • Trainingen inclusief opleiden. Dit gaat om trainingen die geïntegreerd zijn in het reguliere werk van opleiders, docenten en stafleden. Voorbeelden zijn: trainingen over biasherkenning, reflectie op geïnternaliseerde normen en bondgenootschap en effectief handelen in geval van discriminatie.
  • Reflectiemodule. Naast de gebruikelijke intervisie modules, heeft de opleiding een reflectiemodule ontwikkeld voor aios en opleiders met focus op diversiteit en inclusie.
  • Aanspreekpunt en vraagbaak. Bij de 7 huisartsopleidingen zijn DEI-ambassadeursfunctie aangesteld die de DEI-kwaliteit bij de lokale opleidingen versterken. Daarnaast hebben deze ambassadeurs ook de rol van vraagbaak en aanspreekpunt. Samen met twee landelijke DEI-coördinatoren vormen zij een netwerk waarin kennis en ervaringen worden uitgewisseld. De landelijke DEI-coördinatoren kijken kritisch mee naar al het onderwijs en ook zij fungeren als aanspreekpunt en vraagbaak voor DEI-gerelateerde vragen en problemen binnen de opleiding.

Alle opleidingsinstituten doen mee aan implementatie van de interventies. Met hulp van lokale DEI-ambassadeurs en begeleid door de landelijke DEI-coördinatoren wordt de landelijke uitrol afgestemd op lokale behoeften en haalbaarheid.

Vragen en contact

Bahar Golchehr, Coördinator Diversiteit en Inclusie Landelijke Huisartsopleidingen
E-mail: bahar.golchehr@radboudumc.nl

Nathanja van Moppes, Coördinator Diversiteit en Inclusie Landelijke Huisartsopleidingen
E-mail: n.m.vanmoppes@amsterdamumc.nl