logo huisartsopleiding nederland

LED Opleiding Ontwikkelen van Onderwijs

Duur

Deze intensieve opleiding beslaat in totaal 3,5 dag verdeeld over circa een half jaar: 3 hele dagen en een afsluitende toetsmiddag.

 

Opbouw

  • Er wordt gewerkt met eigen materiaal van de deelnemers. Het is dan ook een voorwaarde dat de deelnemer gedurende deze cursus eigen onderwijsmateriaal ontwikkelt of verbetert.
  • Training en begeleiding in een groep. Tijdens deze opleidingsdagen worden kennis, inzichten en vaardigheden aangeboden en geoefend. Dit gebeurt gedeeltelijk plenair en daarnaast in subgroepen van ca. 6 personen. Iedere subgroep wordt begeleid door een ervaren docent/trainer.
  • Literatuur/zelfstudie/opdrachten: Voorafgaand en/of na afloop van een opleidingsdag gaat de deelnemer zich zo nodig verdiepen in literatuur, en vooral aan de slag met het eigen onderwijsmateriaal dat in deze cursus ontwikkeld of herzien wordt.
 

Werkwijze ‘Practice what you preach’

De werkwijze tijdens deze opleiding weerspiegelt de didactische principes en aspecten van kwalitatief goed onderwijs, zoals:

  • ruimte voor eigen leerdoelen van de deelnemers;
  • ‘evidence based education’;
  • nieuwe onderwijsvormen en gebruik van ICT;
  • differentiatie naar niveau/ervaring;
  • transfer van onderwijs op het instituut naar leren op de werkplek;
  • formatieve, gepersonaliseerde toetsing:

     –     zelf richting geven aan inhoud en vorm toetsing;

     –     peer toetsing;

     –     laat zien dat je competent bent (op laatste middag);

     –     vorm naar keuze.

 

Onderwerpen

 Thema’s die tijdens deze opleiding aan de orde komen:

  • Ontwikkelen van onderwijs gebaseerd op het Landelijk Opleidingsplan (LOP): thema’s-KBA’s-competenties.
  • Leren en motiveren.
  • Leren in praktijk en transfer.
  • Methodiek/stappenplan onderwijsontwikkeling.
  • Congruent onderwijs: ‘constructive alignment’.
  • Activerende didactiek.
  • Onderwijs- en werkvormen en hun effectiviteit-bruikbaarheid.
  • Opdrachten die werken.
  • Differentiëren naar inhoud en niveau, onderwijs op maat.
  • ICT als verrijking en ondersteuning.
  • ‘Blended learning’.
  • Toetsvormen.
 

Aanvangseisen

De opleiding is bestemd voor docenten (zowel artsen als gedragswetenschappers) verbonden aan een huisartsopleiding, opleiding tot arts voor verstandelijk gehandicapten of opleiding tot specialist ouderengeneeskunde. Deze docenten hebben de taak om onderwijs te ontwikkelen en houden zich tijdens de opleiding ‘Ontwikkelen van Onderwijs’ ook daadwerkelijk bezig met het ontwikkelen of herzien van een onderwijsprogramma.

 

Het gevolgd hebben van de LED Basisopleiding is handig maar niet noodzakelijk.

 

Daarnaast dienen de deelnemers tussen de opleidingsdagen door, voldoende tijd en ruimte te krijgen voor het uitwerken van de praktijkopdrachten. Geschat wordt dat voor het uitwerken per cursusdag ca. 6 uur nodig is. Voor de artsen worden accreditatiepunten aangevraagd.

 

Docententeam

De cursus wordt verzorgd door zowel onderwijskundigen als docenten die bekend zijn met onderwijsontwikkeling en werkzaam zijn aan diverse huisartsopleidingen, opleiding tot specialist ouderengeneeskunde en opleiding tot arts voor verstandelijk gehandicapten.

 

Vragen en aanmelden

De deelnemers kunnen zich voor de LED-opleiding ‘Ontwikkelen van Onderwijs’ aanmelden nadat zij dit van te voren hebben overlegd met het hoofd en/of de verantwoordelijke voor de docentprofessionalisering van hun instituut. Voor vragen en aanmeldingen kunt u contact opnemen met Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. .